Tuesday, September 28, 2010

MY ARTWORK....

salam ukhwah dariku...arini aku nk citer pe yg aku blaja selama ni kt 'somewhere'.. x perlu dijelaskn dimana. Yang pasti aku nk citer tntg artwork aku & ape yg aku perolehi spnjg pengajian aku kt sini. Owkeyhh?? Kalau boring ngn citer aku ni leh le get out dari sini.. Aku pn xberminat nk share perkara2 tntg seni ngn org yg xminat seni @ buta seni.. huhuu... maaf terkasar bhasa.. Kepada yg berminat & sudi melihat hasil karya aku yg xseberapa ni. SELAMAT DATANG KE RUANGAN SENIKU....

SEMESTER 1 TAHUN 1 :

Artwork aku mse ni bnyak giler. Nak ikutkan setiap minggu kne submit artwork. Mata bersengkang dari pagi ke ptg,ptg ke malam, malam ke pagi nk buatnye. Markah plak selalu je dpt ciput. Markah aku x lari area 80 - 88..huu...sikit giler. tp pling best markah aku utk asgmn colour wheel. Markah aku pling tinggi dlm group dowh..92/100!!!hah... bangga siott. Dalam group aku plak ade 16 org, setiap asgmen akan ade sesi kritik-mengkritik. Time ni mmg kecut, bdk design technology(department aku) kne kumpulkan sume artwork kt dpn panggung teater. Mse ni 8 org lecturer akn nilai & student2 lain akan kritik work korang. nasib la...yang wat main2 karya dorg mmg kne pijak or bakar. memang sadis..... blom yg kne wat semula. Penyelah strict, kalo mounting size xbetul kne marah, gam xlekat alamatnye work kne koyak, artwork ntah pape lg la teruk kne. Cube bygkan, depan 360 org pelajar kne bancuh kalo art xbgus.

Tapi yg bestnye bila work korg antara yg terbaik, korg akan diberi penghormatan utk berucap di dpn dewan, di dpn kwn2 korg yg seramai 360 org ni. Haa...bangga x?? Alhamdulillah..aku sndiri prnah merasa berdiri kt dpn sbnyk 5 kali, brckp dgn gunakan microfon plak tu. Suara plak kjp ade kjp xde. hehee..lutut pn rse longgar. Mne x nye..mata sume dok pndg kite. Masing2 nk tau ape hasil karya kite, nape dipilih, ape teknik yg aku gunakan mse wat design tu, ape konsep aku, ade atau x aku terapkan 'element n prinsipal of design' dlm artwork aku ni & nape slalu syik aku je yg terpilih ckp kt dpn?? hahahhaaaa....jwpnnye kite kne la wat research utk subjek yg kite blaja. yang paling penting x lokek ilmu.. setuju???

Artwork terakhir aku untuk sem ni melibatkan rekaan utk bahan2 terbuang. Ini adalah asgmn yg pling pnting sbb kitorg dari department design technology akan dipecahkn kpd 4 major iaitu industrial design, graphic design, animation , fasion & textile. Masa ni ade sesi interview utk korg dpt major. Kirenye naik je sem seterusnye trus msuk kls major. Masa ni jgk 12 org lecturer akn interview korg. Mmg takottt.....gerunnn...serammm...sume ade. Kitorg bebas pilih major.. aku ni plak mntk nk jd bdk grafik, almaklumlah.. kj graphic designer kan glamour..hehe3.. Tp mse interview, aku xpat major graphic. Aku dpt industrial design, pergghhh.... silap aku gak sbb wat product design, ptutnye aku wat something yg related ngn grafik. Tp aku terima. Sekarang aku nk tnjuk artwork pling best aku yg terpilih utk dipamerkan dlm galeri seni.


Ini adalah lampu meja. Nature concept sbb material yg aku gunakan lbih kpd bahan trbuang. 80% bhn terbuang= tray telur..20% bhn asas = mentol,dawai,kertas. Bajet wat lampu ni dlm RM50 je. Uniknya design ni bila lampu di 'on', cahaya lmpu akn terbias dr celah lubang tray. Ala2 romantik gitu kan..hahahaaa.. Sumber idea dr sarang lebah serta lebah. Kesukaran yg aku hadapi wktu ni bile nk wat smbungan plug. Kne wat sndiri.. Kunun2 teror, aku silap psg dawai dlm plug, pastu dgn beraninye cucuh kt plug utama terus blackout 1 umah. Mengamuk housemate aku. Aku plak tersenyum kelat. Kesimpulan, rujuk pada yg pakar tntg bnde yg melibatkn elektrik ni k. hehee.. last2 aku mntk tlg kwn kls aku yg brnama Hairuddin tlg wat wiring utk lampu aku ni..Thanks din!!

1 comment: